Paul Bensing

Verenigen, Vereenvoudigen, Vermenigvuldigen

Vrij vertaald naar een artikel van Ken Carbone

Verenigen

Als je als bedrijf geen visie hebt die je samen deelt, dan kan het bouwen aan je merk behoorlijk frustrerend worden. Het maakt namelijk niet uit wat je doet, of je nou een belastingadviseur bent of een IT firma of een kledingbedrijf, je zult het intern eens moeten zijn over ‘wie je bent’ en wat voor waarde je hebt voor je klanten. Dat interne proces gaat misschien makkelijker als je een sterke leider als Richard Branson aan boord hebt, maar ook hij heeft er voor moeten zorgen dat iedereen binnen zijn organisatie met de neuzen dezelfde kant op staan.

Vereenvoudigen

Ontwikkel een heldere en attractieve boodschap, in woorden, beelden of beide. Zodat iedereen, van je werknemers tot je klanten tot je moeder, eenvoudig kan begrijpen wat je merkbelofte is. Hoe beter de boodschap, des te makkelijker is het voor mensen om ‘ambassadeurs’ van je merk te worden.

Vermenigvuldigen

Dit is waar veel merken te kort schieten. Je hebt inzet, uithoudingsvermogen en euro’s nodig om je merk overal te versterken. Online en offline. Merken moeten consistent en strategisch functioneren om op alle ‘knooppunten’ waar je doelgroep je merk tegenkomt, mensen te activeren. Dat is precies wat de grote merken doen.

Denk eens aan je favoriete merken en test dit model eens. Wandel een Lego winkel binnen en voel hoe ze hun merkboodschap van het kleinste legoblokje tot de complete creatieve inrichting van de winkel consistent communiceren.

Het is een eenvoudige formule: Verenigen, Vereenvoudigen, Vermenigvuldigen. Is het ook makkelijk, nee! Maar het is wel de weg naar succes.

Free WordPress Themes, Free Android Games