Lex Nijhuis

Succesvol adverteren?

Hoe vaak moet je jezelf herhalen?

Al in 1885 schreef Thomas Smith, een Londense zakenman, een gids over succesvol adverteren. In een tijd dat er alleen nog maar één medium voor handen was: de krant. Hij probeerde een antwoord te vinden op de vraag ‘Hoe vaak moet je jezelf herhalen om je product aan de man te brengen?’. Zijn boek blijft in herinnering vanwege zijn 20-stappenplan zodat mensen producten gaan kopen:

The firsttime people look at any given ad, they don’t even see it. 
The secondtime, they don’t notice it. 
The thirdtime, they are aware that it is there. 
The fourthtime, they have a fleeting sense that they’ve seen it somewhere before. 
The fifthtime, they actually read the ad. 
The sixthtime, they thumb their nose at it. 
The seventhtime, they start to get a little irritated with it. 
The eighthtime, they start to think, “Here’s that confounded ad again.” 
The ninthtime, they start to wonder if they’re missing out on something. 
The tenthtime, they ask their friends and neighbors if they’ve tried it. 
The eleventhtime, they wonder how the company is paying for all these ads. 
The twelfthtime, they start to think that it must be a good product. 
The thirteenthtime, they start to feel the product has value. 
The fourteenthtime, they start to remember wanting a product exactly like this for a long time. 
The fifteenthtime, they start to yearn for it because they can’t afford to buy it. 
The sixteenthtime, they accept the fact that they will buy it sometime in the future. 
The seventeenthtime, they make a note to buy the product. 
The eighteenthtime, they curse their poverty for not allowing them to buy this terrific product. 
The nineteenthtime, they count their money very carefully. 
The twentiethtime prospects see the ad, they buy what is offering.

Moraal van het verhaal?

Tja, met een keertje adverteren ben je er niet, dat is al snel weggegooid geld.

En het antwoord op de gestelde vraag?

Hoe vaak je moet adverteren om de gewenste doelstelling te bereiken hangt natuurlijk van veel meer factoren af en is gewoon specialistenwerk. Ik ken nog wel een goed communicatiebedrijf…  Het boek van Thomas Smith en J.H. Osborne is wat lastiger te vinden maar als je liever eerst meer wilt lezen bestel dan het marketing boek ‘Made to Stick’ van Chip and Dan Heath. Zij zijn, net als ik, van mening dat de boodschap gewoon gelijk de eerste keer moet binnenkomen.


Free WordPress Themes, Free Android Games