Ingrid Nijhuis

Mensen werken niet om geld te verdienen

Ook al zeggen ze vaak van wel

Volgens het bericht op de radio wat ik hoor, is het nu, begin september, nazomer. Dit betekent dat het merendeel van werkend Nederland genoten heeft van de zomervakantie weken en hopelijk weer voldoende uitgerust is. Deze vakantieweken zijn ook vaak weken van bezinning, waaronder bezinning over de baan die men heeft. Daarom neemt werkend Nederland na een (zomer)vakantie veelal de beslissing om te gaan solliciteren, omdat men bijvoorbeeld toe is aan een nieuwe uitdaging of meer balans tussen werk en vrije tijd wil.

Laat uw werkgeversmerk spreken

In deze periode na een vakantie is het voor bedrijven van belang om zich als aantrekkelijke werkgever te profileren, maar natuurlijk niet alleen dan. Om vacatures makkelijker in te vullen en zittende werknemers te behouden, is het voor elk bedrijf zinvol om meer aandacht te besteden aan zijn werkgeversmerk (employer branding) oftewel wat maakt jouw bedrijf interessant als werkgever. Employer branding is een middel om talent aan te trekken én te behouden. Een goede communicatie is hierbij een must.

Als bedrijf of organisatie je werkgeversimago neerzetten wordt steeds belangrijker. Heb je als ondernemer vacatures in te vullen? Ga dan op zoek naar de identiteit van je bedrijf. Vraag jezelf af wat maakt jouw bedrijf of organisatie uniek en wat maakt dat potentiële kandidaten graag bij je zouden willen werken?’ Maar ook, wat doet de concurrentie, met welk doel wil je werven en hoe ziet je beoogde doelgroep er uit? Denk hierbij o.a. aan opleiding en ervaring. En niet geheel onbelangrijk, inventariseer eens bij de medewerkers waarom zij graag bij jouw bedrijf werken, waar zijn zij trots op en waarom voelen zij zich goed op de werkvloer? Een merk, dus ook een werkgeversmerk, moet tenslotte van binnenuit opgebouwd worden en neemt meestal enige jaren in beslag.

Een goede wervingscampagne hoeft niet per se duur te zijn. Dankzij de huidige sociale kanalen, nieuwsbrieven, blogs en de inzet van vacaturesites worden vele mogelijke kandidaten bereikt. Zorg er dus voor dat zij middels content, jouw bedrijf op een positieve manier kunnen beleven. Belangrijke voorwaarden hierbij; draag een eerlijk verhaal uit, doe dat wat je zegt, kortom wees geloofwaardig.

Ricardo Semler

Met onderstaande quote van Ricardo Semler, Braziliaans ondernemer (Semco) en bestsellerauteur, hoop ik te inspireren en een aanzet te geven om meer aandacht te gaan besteden aan employer branding.

“Mensen werken niet om geld te verdienen, maar om zich goed te voelen, ergens bij te horen en een bijdrage te leveren.”


Free WordPress Themes, Free Android Games