Lex Nijhuis

Eindelijk: de krantenmens!

We hebben er een nieuw hokje bij

We hebben er een nieuw hokje bij: de krantenmens. Niet zo verwonderlijk natuurlijk dat een krant-aanbieder graag ‘de krantenmens’ als ijkpersoon wil promoten natuurlijk. Want het beeld van mensen die nog de krant lezen (oud, eigenwijs en regelmatig aan de buurman verklaren ‘ik wil mijn krantje nog lang niet missen hoor’) is natuurlijk compleet verkeerd! De krant is jouw nieuwe gids in het leven! Maar toen ik de tv commercial voorbij zag komen dacht ik een paar keer ‘Huh, hoor ik dat nou echt?’

‘De krant geeft mij het vertrouwen dat ik gezond leef.’ 

Oké. Een belofte die meer vragen bij mij oproept dan echt iets zegt en waarachter een hele logica blijkt te zitten. Triggert die zin mij om op te zoeken wat de achterliggende gedachte hiervan is? Nou nee. Ik dacht alleen: beetje zielig als je zelf niet weet of niet het vertrouwen hebt of je wel/niet gezond leeft. Maar gelukkig is er daarvoor nu de krant en weet je of jouw dagelijkse 3 halve liters bier en goedkope afhaalmaaltijden die je onderuit gezakt op de bank nuttigt terwijl je de krant leest wel of niet gezond zijn.

‘Ik weet nu hoe belangrijk online privacy is.’ 

Oké. Na talloze campagnes in de afgelopen 10 jaar over dit onderwerp zoals de Consumentenbond met ‘Helder over Online Privacy’, de bankensector met ‘Hang op!’ Klik weg!’ Bel uw bank!’ en uiteraard ook vanuit de Overheid ‘Je deelt meer dan je weet’… is er dan nu eindelijk de krant die je pas echt goed helpt. Maar wie nu nog steeds niet weet wat Facebook allemaal allang van je weet, moet die zich dan nu eerst gaan abonneren op een krant of komt die persoon gewoon van een andere planeet? We weten in ieder geval alvast dat de nieuwe krantenmens géén liefhebber is van Arjan Lubach en/of de VPRO.

‘Een krantenmens heeft het gemakkelijk.’

Oké. Nu zijn we weer lekker ouderwets aan het communiceren! Wat een mooie belofte in deze moeilijke tijden! Misschien gaat de campagne zich verder uitrollen en krijgen we ook nog de bewijzen van deze belofte? Een gratis leefstijl-coach bij een 1-jarig abonnement? Of: Win een ‘Student-aan-huis’ om je social media accounts op te schonen? Want een krantenmens heeft meer dan genoeg aan de krant en die is na 3 dagen echt niet alleen handig voor de kattenbak of als je wilt gaan schilderen. Want dàt vind ik altijd wel weer makkelijker dan zo’n milieu-vervuilende plastic afdekfolie.
Leve jouw nieuwe gids in je leven, leve de krant!

‘Een krantenmens heeft het gemakkelijk’ is het thema van de nieuwe campagne waarin alle 11 titels van de Persgroep de handen ineenslaan om nieuwe lezers te werven. De Persgroep was op zoek naar een campagne die de gidsrol van de krant en het gemak daarvan benadrukt. 

Adformatie


Free WordPress Themes, Free Android Games