Lex Nijhuis

Het einde van merkloyaliteit in zicht?

We zijn allang niet meer zo loyaal aan merken als ‘vroeger’

We zijn allang niet meer zo loyaal aan merken als ‘vroeger’, simpelweg omdat de onderliggende waarde van loyaliteit sterk aan relevantie heeft verloren.
In het verleden stond loyaliteit voor iets goed, voor iets wat we wilden geven en ontvangen in alle aspecten van het leven… met vrienden, familie, werkgevers, tandartsen, artsen, bankiers en misschien zelfs met de overheid. Maar inmiddels staat loyaliteit toch vooral voor stilstand. Hetzelfde blijven. Geen alternatieven onderzoeken. Je hoofd in het zand steken. En dus ook… dingen gaan missen.
Sinds een generaties of drie zijn belangrijke trends in het huwelijk, religie, politiek en in het bedrijfsleven opnieuw geformuleerd. Begrippen als ‘overleven’ en ‘bloeien’ in deze wereld zijn opnieuw geformuleerd. Verandering is niet iets om bang voor te zijn of te vermijden. Verandering is goed. En die hang naar verandering gaat, zoals vele andere zaken, in een steeds sneller tempo.
Het oude loyaliteit-waarde-concept hangt samen met het verlangen naar langdurige verbindingen en wederzijds vertrouwen aan twee kanten. De redenen waarom we geloofden dat loyaliteit een belangrijke maatschappelijke waarde was, zijn steeds minder van toepassing.

Op het werk

Generaties lang werden trouwe werknemers met een vaste aanstelling beloond met gouden horloges en pensioenfeesten. Vervolgens werden bedrijfsontslagen de meest voorkomende reden van vertrek. Werkgevers én werknemers ontdekten dat hun relatie meer praktisch dan sentimenteel van aard was. Probeer vandaag de dag maar een millennial te vinden die vooral geïnteresseerd is om 30 jaar voor hetzelfde bedrijf te gaan werken. Met de ‘Jij bent niet mijn baas’-gedachte zijn meer mensen zelfstandig dan ooit tevoren.

In het leven

Een steeds grotere groep millennials groeide op met gescheiden ouders of met ouders die nooit getrouwd waren. Zowel zij als hun ouders weten uit eerste hand dat ‘nog lang en gelukkig’ toch vooral Disney-taal is. De perceptie op verbroken relaties is toch vooral ‘mislukking’ en niet ‘gedeelde ervaringen op de reis van het leven’.

24/7 up to date

Door de 24-uurs nieuwscyclus weten mensen meer over ongepast gedrag van voormalige bestuurders en politici als ooit tevoren. Schandalen zijn alles behalve nieuw maar ondertussen groeit het wantrouwen van millennials in de regering, de pers, financiële instellingen, bedrijven en merken. De overtuiging ‘groot is slecht’ is ook te koppelen aan de reden waarom ‘oude’ merken het afleggen bij start-ups en innovators.

Technische ontwikkelingen

Dagelijks gebruik van technologie heeft de manier waarop onze hersenen werken flink veranderd. David Levy, professor aan de Information School aan de Universiteit van Washington, beschreef al in 2011 het fenomeen ‘popcorn brain’: ‘a brain so accustomed to the constant stimulation of electronic multitasking that we’re unfit for life offline where things pop at a much slower pace’.
31 januari 2019
Unilever op zoek naar groeimarkten door verandering consumentengedrag

Nu de jongere generaties een gezondere levensstijl met meer aandacht voor duurzaamheid nastreven en merkentrouw steeds minder vanzelfsprekend, is Unilever op zoek naar nieuwe groeimarkten.

5 juli 2017
Enorm aanbod breekt luxe automerken op

Volgens onderzoeksbureau Edmunds, is een auto-productstrategie nooit zonder gevaren. Modellen die voor erg specifieke niches worden gebouwd richten zich vooral op de zeer modegevoelige klanten. En laat die groep nu niet bepaald merktrouw zijn. Zodra er een ander model hip en trendy is stapt men over, ongeacht het merk in de grille. Edmunds verklaart de verkoopdaling van de relatief smaakgevoelige Mercedes-Benz CLA om die reden. De verkoop van die compacte vierdeurs-coupé beleefde zomaar eventjes een duikvlucht van 37% ten opzichte van het jaar ervoor, ondanks een recente facelift.

20 oktober 2017
Wispelturig

Behalve de prijs en merkreputatie zijn aanbevelingen van vrienden belangrijke redenen om een nieuw merk of product te gebruiken. Belevenis betrokkenheid en beloning spelen daarbij een belangrijke rol. Raakt men teleurgesteld (beloning valt tegen, sparen gaat niet snel genoeg of een andere negatieve ervaring) dan stapt de millennial gemakkelijk over naar een ander merk. Interactie – bij voorkeur via mobiele kanalen – en reputatie spelen daarom een cruciale rol.

Onpack.eu


Free WordPress Themes, Free Android Games