naar CASES

Communicatie bij IKC de Bron aanpakken

Onderwijs

Net zoals de hele wereld volop in beweging is, worden ook de uitdagingen in het onderwijs niet kleiner. Hoe blijf je jezelf? Hoe wordt er naar jou gekeken? Hoe houden we het leuk voor iedereen? IKC de Bron vroeg Terzake om het reeds ingeslagen pad verder op te pakken met als doel er alles aan te doen een zo stabiel mogelijk leerlingenaantal mogelijk te maken. De eerste stappen waren al gezet met nieuw logo en huisstijl maar de imago kant, een passende strategie en ook de middelen was nog onontgonnen terrein. Met een helder stappenplan, een frisse blik en veel speelruimte hebben we samen IKC de Bron geherposioneerd én het team bij elke stap uiteraard actief betrokken.

 

Op zoek naar

het communicatie-ei van IKC de Bron

Als één van de scholen van de Stichting Brigantijn was de eerste uitdaging om de communicatievraag en -aanpak beter voor ogen te krijgen. Aan de hand van 6 stappen - luisteren, denken, delen, dromen, kiezen, realiseren - zijn we gestart met het krijgen van die duidelijkheid. Want hoe kijkt de buitenwereld naar IKC de Bron? Niet denken wat een ander denkt maar wat weten we zeker? Een straatenquete bleek mooie resultaten op te leveren, soms de bevestiging van vermoedens maar ook het ontzenuwen van een aantal aannames.

“Met de nodige kritische vragen werden we allemaal uitgedaagd en weer gemotiveerd.”

Willem van Till, directeur IKC de Bron

Met die vertrekpunten heeft Terzake een verfrissende presentatie gegeven aan alle direct betrokkenen. De route uitgestippeld. De onderdelen stap voor stap toegelicht en... de belangrijkste factor voor toekomstig succes: het eigen team enthousiasmeren. Terzake heeft een teamworkshop samengesteld en uitgevoerd door de eigen PR groep in een middagsessie. Met de antwoorden en reacties én de resultaten van de straatenquete konden we snel doorstomen naar de fase 'Kiezen’.

“We krijgen alle handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan. We gaan ervoor!”

Jildou, Noura en Lisette, PR groep IKC de Bron

Terzake heeft vervolgens een voorstel en advies gepresenteerd aan het team met als doel samen keuzes maken en te prioriteren. De presentatie zorgde voor nieuw elan in het team, de communicatie-uitdagingen en uiteraard voor een coherent en herkenbaar IKC de Bron verhaal. Na de zomervakantie worden de verschillende middelen 1 voor 1 opgepakt: signing, socialmedia, content, website - we gaan ervoor!

Op de nieuwe website staat ook een sprekende video. De video is gemaakt door Hendriks & Marktvoort uit Enter in samenwerking met Terzake.

Ben je net als IKC de Bron

voor dé verandering?

Bakkie doen?

Het is gewoon lekker eens vrijblijvend van gedachten te wisselen. Een frisse blik. Een scherp oog. Een verrassend idee.

Ja