Youri Oude Nijhuis

Beleving, interactie en bladritme

Online magazines

Je denkt er misschien over na om een online magazine te laten ontwikkelen voor jouw organisatie, bedrijf of merk. Bij ons ben je aan het juiste adres en zullen ik proberen je met deze blog alvast de belangrijkste eerste informatie met je te delen.

Wellicht denk je aan een eenmalige productie zoals een jaarverslag of jubileumuitgave of juist aan een terugkerend online magazine met verhalen van/voor jouw stakeholders over de eigen organisatie. Of meer een producten- en service magazine voor eigen relaties. Of als intern communicatie instrument zoals een uitgave voor alle personeelsleden binnen de organisatie.

Bij een online magazine gaat het vooral om beleving en is het ook van belang om een logische volgorde in je verhalen te krijgen. Ik wil je uitleggen waarom een doordachte pagina-indeling van belang is voor het bladritme. Met als doel om met gedoseerde precisie stap-voor-stap te communiceren.

Waarom een online magazine?

Op deze vraag kun je hoogstwaarschijnlijk in een paar zinnen antwoord geven. En dat is goed, want zonder antwoord op deze vraag kun je nooit een goede start maken. Zorg voor een helder doel en een duidelijke doelgroep-omschrijving en maak vervolgens voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken met een online magazine.

Inspireren als doel

Een online magazine met als primair doel het inspireren en informeren van haar lezers. Belangrijk is dat de lezer de tijd krijgt én neemt om de informatie, de sfeer en de inspiratie uit het magazine tot zich te nemen. In tegenstelling tot een magazine met als primair doel lead generatie, geef je de lezer de ruimte om rustig achterover leunend door het magazine te bladeren en eventueel later nog een keer terug te komen.

Eenvoudige verspreiding

Een online magazine kan snel, eenvoudig en tegen lage kosten verspreidt worden via email, Social Media of via andere online kanalen. Met het koppelen van de verschillende Social Media platformen, kun je vrij makkelijk een verdieping binnen je doelgroep vinden. De mensen waarmee je al in contact staat, staan op hun beurt weer in contact met gelijksoortige mensen die zomaar eens tot jouw doelgroep kunnen behoren en die je anders minder makkelijk zou hebben kunnen bereiken.

Bladritme

Een goed bladritme zorgt ervoor dat de lezer geboeid blijft. Dus bijvoorbeeld een afwisseling in onderwerpen, invalshoeken, genres, fotografie, film en vormgeving. De vuistregel is:  hoe meer variatie, hoe beter het bladritme. Echter… in een online magazine heb je in tegenstelling tot print magazines met extra elementen te maken. Deze extra elementen zorgen voor een aanvullende dynamiek in je beleving. Denk aan het gebruik van video’s, animaties en muziek. Hiermee zorg je er bijvoorbeeld voor dat de lezer afwisselend informatie op zich af kan laten komen, hij of zij (langere) stukken tekst voorgeschoteld krijgt en wordt gevraagd actief deel te nemen door bijvoorbeeld een reactie te geven of zijn mening te delen.

Beleving & emotie

Met een gemiddelde van bijna 300 miljard verstuurde e-mails wereldwijd per dag(!) is er geen ontkomen meer aan. De online beleving van lezers wordt met de dag belangrijker. En dat is eigenlijk heel logisch; door beleving blijft een boodschap nou eenmaal langer hangen. Een online magazine biedt je een medium waarmee je dat eenvoudig behaalt. De grote kracht van een online magazine is beleving. Je boodschap laten landen bij de lezer door een combinatie van beeld, tekst, animaties, video en muziek. Wanneer je iets beleeft, blijft het langer hangen. En omdat de ruimte voor lange stukken tekst in een online magazine nou eenmaal minder aanwezig is, zul je de aandacht moet verleggen naar sfeer en emotie. Maak dus gebruik van veel beeld, pakkende fotografie en vloeiende animaties, die samen met korte video’s de lezers boeien en binden.

Whitepaper & meer informatie

Kijk dan eens op komterzake.nl/online-magazine of wil je direct je vragen stellen bel mij dan op 074 – 250 65 22 of mail via youri@komterzake.nl.

Free WordPress Themes, Free Android Games